Greenpeace veiktā vispasaules pētījuma rezultāti liecina, ka 60% respondentu ir vairāk apģērbu un aksesuāru, nekā viņi jebkad spēs izmantot. Ikvienam ir pazīstama situācija: mēneša beigās ir pārtērēti līdzekļi neplānotos pirkumos, taču tie nesniedz ilgstošu gandarījumu.
Liela daļa pētījuma respondentu secināja, ka viņi ikdienā tērē vairāk naudas, nekā var atļauties. Tāpat pētījums atklāja, ka galvenie iemesli, kāpēc cilvēki arvien vairāk iepērkas, ir sociālo mediju un veikalu atlaižu ietekmē. Analizējot rezultātus, noskaidrojās, ka sociālo mediju (Facebook, Instagram utt.) lietotāji, iepērkas ievērojami vairāk nekā tie, kuri sociālajos medijos nelieto.
Pētījuma ietvaros iezīmējās arī tas, ka vairumam iepirkšanās ir veids, kā mazināt stresu. Savā ziņā tas ir kā apburtais loks: iztērējot lielāku summu, rodas stress, jo mēneša beigās finanses aptrūkstas. Un tā no viena mēneša līdz nākamajam. Vienlaikus skapī krājas arvien vairāk apģērbu, kas tomēr ir diezgan vāja investīcija.
Aptaujā tika uzdots arī jautājums par to, kā respondenti jūtas pēc iepirkšanās. Liela daļa aptaujāto (60%) visbiežāk jūtas noguruši vai garlaikoti, taču tas netiek ņemts vērā, kad vēlme iepirkties rodas no jauna. Pētījuma rezultāti atklāja arī to, ka prieks no iepirkšanās 8% respondentu ilgst tikai īsu brīdi, 24% - pusi dienas, 33% gadījumu – vienu dienu. Ceturtdaļai respondentu – 2 līdz 3 dienas un tikai 10% prieks ilgst četras vai vairākas dienas.
Kā izkļūt no šī apburtā loka?
Viens risinājums ir izmantot trīs dienu likumu, kura pamatideja ir ļoti vienkārša – pārtraukt nevajadzīgu lietu spontānu pirkšanu.
Kā tas strādā? Nepērc lietas, kas iepatīkas, uzreiz, bet nākamās trīs dienas uzdod sev jautājumu: “Vai man patiešām šī lieta ir nepieciešama?”. Ja pēc trīs dienām esi pārliecinājies, ka tā ir patiešām vajadzīga un ir savas cenas vērta, tikai tad veic pirkumu. Visbiežāk vēlme iegādāties, ko jaunu ir spontāna un īslaicīga – tā tiek aizmirsta jau izejot ārā no konkrētā veikala. Vēl jo vairāk – nākamajā dienā, kad iepriekšējās dienas spontānā iegriba apmierināta, tā vairs nedod gandarījuma sajūtu.
Noderīgi ik pa laikam atvēlēt papildu pārdomu laiku pirms pirkumu veikšanas. Tas mēdz atstāt pozitīvas sekas gan uz maciņu, gan, piemēram, drēbju skapi.